- 108
Ceny na stacjach benzynowych wciąż nie przestają zaskakiwać. Chociaż zatankowanie pełnego baku jest coraz droższe, znamy kilka praktycznych sposobów na oszczędne spalanie, aby dystrybutor odwiedzać nieco rzadziej.
Oto 9 sposobów na ekonomiczną jazdę:
Ekonomiczna jazda samochodem z silnikiem diesla lub klasycznym „benzyniakiem” możliwa jest tylko wtedy, gdy twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. To absolutna podstawa, dlatego warto udać się na przegląd nie tylko przed wyruszeniem w długą trasę, ale także wtedy, gdy jeździsz „tylko po mieście”.
Gdy już umówisz się na przegląd w warsztacie, sprawdź, czy silnik twojego samochodu nie wykazuje żadnych usterek. Za jego prawidłową pracę odpowiedzialne są m.in.: wtryskiwacze, turbosprężarka, czy sondy lambda. Tego typu diagnostykę mechanik sprawdzi, podłączając komputer do twojego samochodu.
Odpowiednio często wymieniany olej w silniku wraz z filtrami sprawia, że działa on sprawnie, a jego żywotność się wydłuża. Zużyty olej znacznie obniża wydajność silnika, który z kolei do sprawnej pracy…zużywa więcej paliwa.
Jest to niezwykle ważny aspekt ekonomicznej jazdy. Ciśnienie w oponach nie może być za niskie. Badania dowiodły, że zbyt niskie ciśnienie opon wpływa na zwiększenie spalania. Przeprowadzone testy wykazały, że ciśnienie niższe od zalecanego nawet o 0,2 bara zwiększa zużycie paliwa o ok. 1%, a niższe o 0,6 bara zwiększa spalanie aż o ok. 4%!
Pamiętaj, aby ograniczyć czas pracy silnika podczas postoju. Nowoczesne samochody mają już tę funkcję wbudowaną automatycznie. Jeśli jednak twój samochód jest starszy, a np. stoisz w długim i wolno poruszającym się korku gdy lub czekasz na kogoś w samochodzie, wyłącz silnik samochodu.
Najbardziej ekonomiczne spalanie silnik diesla osiągnie, gdy będzie pracował do 2000 obrotów na minutę. Natomiast właściciele pojazdów z silnikiem benzynowym, nie powinni przekraczać 2500 obrotów na minutę.
„Gaz do dechy” wygląda dobrze tylko w filmach akcji. W rzeczywistości, wciskając pedał gazu do jego maksymalnej możliwości, będziesz częściej odwiedzać stację benzynową. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest wciskanie pedału do 3/4 jego maksymalnego położenia oraz zmiana biegu tak szybko, jak jest to możliwe.
To nie tylko kwestia bezpieczeństwa. Płynna jazda z zachowaniem odpowiedniej odległości, gwarantuje odpowiedni czas na reakcję, ograniczenie nerwowego wciskania hamulca oraz dopasowanie odpowiedniego biegu przełożenia.
I na koniec coś, o czym z pewnością słyszał każdy kierowca. Staraj się hamować wstępnie zawsze silnikiem bez konieczności wciskania pedału sprzęgła. W ten sposób nie tylko oszczędzasz klocki hamulcowe i tarcze, ale również paliwo. Jeśli twój samochód posiada wtrysk paliwa, podczas hamowania silnikiem, paliwo nie jest pobierane. Jedziesz więc wówczas…zupełnie za darmo!
tel. 572 620 200
mail: kontakt@autopasja.pl