Dlaczego powinieneś regularnie serwisować klimatyzację w samochodzie? 3 główne zasady
  • 80

Dlaczego powinieneś regularnie serwisować klimatyzację w samochodzie? 3 główne zasady

Jeszcze kilka dekad temu klimatyzacja w samochodzie była luksusem, na który niewielu było stać. Dziś jest ona w standardzie niemal każdej marki motoryzacyjnej. Jednak to, o czym kierowcy często zapominają, to regularny serwis. A to duży błąd, który może kosztować nawet zdrowie i życie.

Zacznijmy od tego, jak w ogóle działa klimatyzacja. Zainstalowany w aucie klimatyzator pobiera gorące powietrze, które następnie schładza. Odpowiedzialny za to jest czynnik chłodniczy np. 134a w samochodach produkowanych do 2017 r. lub R1234yf w nowszych modelach, który cyklicznie zmienia go ze stanu ciekłego w lotny i ponownie w ciekły. Skutkuje to obniżeniem temperatury. Jeśli wszystko działa sprawnie, cieszysz się w samochodzie przyjemnym chłodem.

Problem jednak w tym, że w przeciwieństwie do silnika, usterka układu klimatyzacji nie pokaże ci się, jako świecąca kontrolka na desce rozdzielczej. Doświadczysz tego prawdopodobnie w najmniej przyjemny sposób – brakiem chłodzenia podczas trasy w ekstremalnych upałach. Ta usterka może spowodować nie tylko brak komfortu, ale również m.in. zasłabnięcie za kierownicą i wypadek, szczególnie, że temperatura wewnątrz samochodu latem może dochodzić do nawet 50-60 stopni Celsjusza!

Na czym polega serwis klimatyzacji?

Cały proces sprawdzenia klimatyzacji powinieneś wykonać przynajmniej raz w roku. Nie ulegaj jednak złudzeniu, że sam dasz radę sprawdzić układ. Klimatyzacja samochodowa, ze względu na złożoną budowę, powinna być serwisowana wyłącznie w wyspecjalizowanych punktach, które posiadają profesjonalny sprzęt oraz wyszkolonych specjalistów.

Paweł Kwiatek, współwłaściciel warsztatu “Autopasja”, zwraca uwagę na 3 główne punktów serwisu klimatyzacji:

1. Serwis czynnika chłodniczego 134a lub R1234yf

Podczas serwisu sprawdzana jest szczelność oraz uzupełniany jest czynnik chłodniczy o jego nominalną ilość, wyznaczoną przez producenta samochodu. Uzupełniany jest także olej w układzie klimatyzacji. Dodatkowo można wykonać odgrzybianie parownika (do którego czynnik dociera w postaci lotnej i który oddaje niską temperaturę gazu do kanałów wentylacyjnych pojazdu) oraz ozonowanie całego układu.

Umawiając się na usługę, zyskasz pewność, że klimatyzacja w samochodzie będzie działać sprawnie i nie spotka cię niemiła niespodzianka w trasie.

2. Wymiana filtra/osuszacza kabinowego

To niezbędna czynność za każdym razem, gdy układ klimatyzacji jest otwierany. Jest to o tyle ważne, że rozszczelniony filtr bardzo szybko traci swoje właściwości absorpcyjne. A to właśnie ten filtr odpowiedzialny jest za neutralizowanie zapachów w samochodzie. Usługę najlepiej połączyć z ozonowaniem, jeśli nie zdecydowałeś się na nią podczas serwisu z punktu powyżej.

Profesjonalny warsztat zadba też o wyczyszczenie kanałów, które dystrybuują powietrze do i z wnętrza kabiny oraz sprawdzi drożność kanału odprowadzającego skropliny z parownika klimatyzacji.

3. Wyeliminowanie najczęstszych usterek

Poza najczęstszymi usterkami, jakimi są m.in. rozszczelnienia układu, najbardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne są również chłodnice czynnika klimatyzacji tzw. skraplacze. Dzieje się tak ze względu na ich umiejscowienie z przodu samochodu i bardzo mocnej ekspozycji na ciała obce, jak np. drobne kamienie, które trafiają w twój samochód spod kół pojazdów, za którymi jedziesz. Przy dużej prędkości potrafią skutecznie dostać się przez atrapę zderzaka i wbić się w chłodnicę, doprowadzając ją do rozszczelnienia. 

Jeśli więc zauważysz, że szyby twojego samochodu parują lub klimatyzacja nie chłodzi już tak, jak dawniej, koniecznie umów się na wizytę w warsztacie Autopasja.

UMÓW SIĘ ONLINE

Zyskaj czas i umów się do warsztatu online.

Umów się
Ostatnie porady
Popularne wpisy
O nas

Dzień dobry na blogu Autopasja!

© Copyright 2021 - Autopasja - Warsztat samochodowy Warszawa: Bielany i Białołęka