10 polecanych silników diesla
  • 1995

10 polecanych silników diesla

Chociaż silniki wysokoprężne nie mają ostatnio najlepszej prasy w Europie ze względów ekologicznych, to jednak w Polsce samochody z takimi jednostkami napędowymi nadal cieszą się dużą popularnością. Warto jednak uważać przy zakupie diesli, ponieważ mogą przysporzyć wielu problemów. Podpowiadamy, na które silniki warto zwrócić uwagę.

Wszystko na to wskazuje, że silniki diesla przeżywają obecnie swój schyłek. Już w 2016 roku ich udział na europejskim rynku motoryzacyjnym spadł po raz pierwszy poniżej 50%, ale tego rodzaju jednostki napędowe zaczęły systematycznie tracić na popularności od 2012 roku. Dieslowi nie pomogła również afera z fałszowaniem wyników pomiarów emisji spalin (tzw. dieselgate). Eksperci szacują, że do 2030 roku w Europie auta z silnikiem wysokoprężnym nie przekroczą 9% sprzedaży wszystkich samochodów. Spadek zainteresowania na Zachodzie dieslami przekłada się na ich zwiększony import do Polski. Trzeba jednak zauważyć, że chociaż takie auta cieszą się nadal dużą popularnością nad Wisłą, to jednak zainteresowanie dieslami systematycznie spada także u nas. O ile w 2011 roku udział diesli w ogólnej sprzedaży aut w Polsce wynosił około 39%, o tyle w 2017 roku spadł do 28% (źródło: https://www.motofakty.pl/artykul/czy-to-koniec-silnikow-diesla.html). Skoro nadal jest duże zainteresowanie dieslami, postanowiliśmy podpowiedzieć, jakie modele silników wysokoprężnych warto wziąć pod uwagę, kupując samochód. Oto nasza krótka lista:

1. 1.6 HDI

Silnik 1.6 HDI

Silnik 1.6 HDI – zdjęcie poglądowe w aucie

Jeśli ktoś poszukuje nieco mniejszego auta, głównie na miejskie drogi, może spokojnie szukać samochodów z silnikiem 1.6 HDI, który został zbudowany we Francji. To wspólna konstrukcja koncernu PSA (Peugeot/Citroen) i Forda. Ta jednostka napędowa pojawiła się na rynku w 2002 roku i nie będzie przesadą napisanie, że należy do jednych z najpopularniejszych silników na rynku. Znajdziemy go aż w siedmiu markach. Możemy zatem szukać tego silnika nie tylko w Citroenach, Peugeot czy Fordach, ale także na przykład w Mazdzie 3, Suzuki SX4 i w wielu modelach Volvo. Należy podkreślić, że ta jednostka napędowa jest solidna, wykazuje dużą żywotność, a do tego jest tania w naprawie i większość mechaników doskonale radzi sobie z jej serwisowaniem.

2. Volkswagen 1.6 TDI

Tym razem przedstawiamy konstrukcję koncernu Volkswagen. To bardzo popularny w Polsce producent samochodów, więc tym bardziej miło nam napisać, że proponuje bardzo nowoczesny i dobry silnik wysokoprężny. Mowa tu o jednostce napędowej 1.6 TDI, którą znajdziemy w samochodach Grupy Volkswagen z różnych segmentów – można tu wymienić na przykład takie modele jak Passat B6 czy Skoda Superb II, Skoda Octavia i Fabia, ale także kompakty spod znaku Volkswagena. To bardzo trwały silnik, chociaż jest mniej odporny na złej jakości paliwo niż inne jednostki napędowe. Za to może się pochwalić dość trwałymi wtryskiwaczami.

3. 2.0 HDI

Na naszej liście znowu pojawia się konstrukcja francuska, ale tym razem o dużo większej pojemności. Mowa tu o silniku 2.0 HDI, który zadebiutował na rynku w 1998 roku w modelu Peugeot 406, a potem w Citroenie Xantia. Właściwie kolejne ewolucje tej jednostki napędowej są wykorzystywane w modelach samochodów produkowanych do dziś. Ten silnik napędza zarówno małe auta (np. Peugeot 206), jak i duże samochody (np. Ford Galaxy). Znajdziemy go właściwie we wszystkich modelach Peugeot i Citroen, które wyjechały z fabryki po 2000 roku, jest w Fordzie Focusie, a nawet w kilku samochodach Volvo. 2.0 HDI to ekonomiczny silnik i do tego bardzo trwały, a jego ewentualna naprawa nie zrujnuje naszej kieszeni.

4. Renault 2.0 dCi

Kolejny reprezentant francuskiej myśli technicznej to silnik 2.0 dCi. W porównaniu do innych konstrukcji Renault, jak na przykład 1.5 dCi czy 1.9 dCi, to olbrzymi krok naprzód i zupełnie nowa jakość. O ile do wspomnianych wyżej francuskich modeli diesli można było mieć bardzo duże zastrzeżenia, to już wersja 2.0 dCi wyeliminowała wiele mankamentów. W rezultacie otrzymaliśmy silnik niezawodny, solidny i bardzo trwały. Niestety, gorzej, gdy się już zepsuje, ponieważ jest dość kosztowny w naprawie. Ta jednostka napędowa montowana była w różnych modelach Renault od 2005 roku, ponadto znajdziemy go również między innymi w takich samochodach jak Nissan X-Trail II czy Nissan Qashqai.

5. Honda 2.2 i-CDTI

Silnik 2.2 i-CTDi

Silnik Hondy – 2.2 i-CTDi

Poszukiwacze dobrego diesla powinni obowiązkowo zwrócić uwagę na modele aut wyprodukowanych przez Hondę. Tam właśnie znajdą jednostkę napędową 2.2 i-CDTI, którą wielu ekspertów od motoryzacji określa mianem najlepszego silnika wysokoprężnego XXI wieku. Warto podkreślić, że to tak naprawdę pierwsza autorska jednostka napędowa Hondy i od razu okazała się bardzo dobra. Ten silnik wykazuje bardzo niską awaryjność (trwałe koło dwumasowe, układ wtryskowy i turbosprężarka), a do tego jest bardzo dynamiczny. Jeśli już pojawiają się jakieś usterki, to raczej bardzo drobne. Samochody potrafią przejechać na tej jednostce napędowej nawet 500 tys. km. Silnik 2.2 i-CDTI znajdziemy między innymi w Hondzie Civic, Accord, FR-V i CR-V.

6. Volvo 2. 4 D5

Mocnym argumentem, przemawiającym za zakupem diesla Volvo, jest silnik D5. To konstrukcja skandynawskiego koncernu, od początku do końca przez niego zaprojektowana. 5-cylindrowa jednostka napędowa Volvo to doskonały przykład niezwykle trwałego silnika, a do tego dopracowanego w najdrobniejszych szczegółach. Ta bardzo wysoka niezawodność sprawia, że można przymknąć oko nawet na fakt, że silnik jest drogi w naprawie. I tak mało prawdopodobne, że się zepsuje. Jednostkę napędową D5 znajdziemy w samochodach Volvo z różnych segmentów.

7. Fiat 1.9 JTD/JTDm

Silnik 1.9 JTD

Silnik 1.9 JTD produkcji Fiat

To silnik, który zadebiutował na rynku w 2002 roku i jest naprawdę bardzo udaną konstrukcją Fiata. Ten koncern słynie jednak z dobrych diesli, a jednostka napędowa 1.9 JTD/JTDm tylko to potwierdza, szczególnie jego wersja 120-konna, wyposażona w 8-zaworową głowicę. Ten silnik jest bardzo trwały i niezawodny. Z drugiej strony, gdy nawet coś się zepsuje (najczęściej termostat), nie wydamy dużo na naprawę, a części zamienne są bardzo łatwo dostępne. Silnik występuje w wielu różnych wariantach, a do tego charakteryzuje się niskim spalaniem. Jednostka napędowa 1.9 JTD/JTDm znalazła się pod maską między innymi takich modeli jak Fiat Punto II, Fiat Grande Punto, Fiat Bravo II, Fiat Stilo, Opel Astra III (CDTI), Opel Vectra, Opel Zafira B, Alfa Romeo 159 i Suzuki SX4.

8. Toyota 1.4 D-4D

Z czystym sumieniem można polecić ten mały silnik Toyoty, który okazał się zdecydowanie lepszy niż wersje o większej pojemności (głównie 2.0 D-4D). Jednostka napędowa 1.4 D-4D pojawiła się na rynku w 2001 roku w modelu Toyota Yaris i od tego czasu zbiera bardzo dobre recenzje. Warto podkreślić, że nie znajdziemy w tym silniku koła dwumasowego, które często ulega awariom w innych dieslach, za to mamy prostą konstrukcję z łańcuchem rozrządu. Owa prosta konstrukcja to mniejsze prawdopodobieństwo awarii różnych elementów. W samochodach od 2008 roku pojawił się dodatkowo filtr cząstek stałych (DPF). Silnik 1.4 D-4D napędza między innymi takie modele jak wspomniana już Toyota Yaris, Toyota Corolla i Toyota Auris.

9. BMW 3.0 d

Silnik bmw 3.0d

Schemat budowy silnika BMW – 3.0d

Ten turbodiesel BMW cieszy się bardzo dużą popularnością wśród miłośników motoryzacji. Wszystko dlatego, że ta jednostka napędowa może się pochwalić idealną dynamikę i bardzo dużą trwałością. Ta ostatnia jest jednak zdecydowanie większa w starszych konstrukcjach (głównie pierwsza seria M57). Nowsze wersje silnika są już bardziej narażone na awarie, czego przyczyną jest przede wszystkim wyposażenie ich w bardzo wrażliwe elementy (np. filtr cząstek stałych). Silnik 3.0 d znajdziemy głównie w samochodach BMW (serie od 3 do 6), BMW X3, BMW X5 i BMW X6, ale również w Land Rover Vogue III.

10. Isuzu 1.7 DTi

Japońska konstrukcja Isuzu to silnik przede wszystkim bardzo ekonomiczny, o wysokiej kulturze pracy, ale również trwały. Nie znajdziemy tam na przykład dwumasowego koła, które jest piętą achillesową wielu jednostek napędowych. Jeśli już pojawi się w 1.7 DTi jakaś usterka, to z reguły jest tania w naprawie, a z dostępem do części zamiennych nie ma żadnego kłopotu. Ten silnik znajdziemy między innymi w następujących modelach: Opel Corsa III, Opel Astra II i Opel Meriva.

Jeśli zatem szukacie dobrego diesla, sprawdźcie, czy znajduje się na naszej liście. Warto stawiać bowiem na dobre i bezawaryjne konstrukcje. Wielu kupujących w ogóle nie interesuje się, jaki silnik znajduje się pod maską, co potem często przekłada się na konieczność ponoszenia kosztownych i częstych napraw.

LEAVE A COMMENT

You comment will be published within 24 hours.

UMÓW SIĘ ONLINE

Zyskaj czas i umów się do warsztatu online.

Umów się
Ostatnie porady
Popularne wpisy
O nas

Dzień dobry na blogu Autopasja!

© Copyright 2021 - Autopasja - Warsztat samochodowy Warszawa: Bielany i Białołęka