Jak wyczyścić filtr DPF w samochodzie?
  • 1334

Jak wyczyścić filtr DPF w samochodzie?

Filtry DPF pojawiły się w samochodach wyposażonych w silniki wysokoprężne ze względu na coraz bardziej rygorystyczne normy ochrony środowiska. To rozwiązanie miało mniej truć otoczenie, ale przy okazji stało się także źródłem problemów dla wielu właścicieli Diesli.

Chociaż wydaje się, że samochody z silnikami Diesla mają największa popularność już za sobą, to jednak w rzeczywistości nadal wiele osób kupuje takie auta. Owszem, trend sprzedaży samochodów z silnikiem wysokoprężny jest spadkowy, trudno temu zaprzeczyć. W 2017 roku udział Diesli w ogólnej sprzedaży aut w Europie spadł do 43,8%, gdy jeszcze rok wcześniej wynosił 48,9%. Podobną tendencję widać również w Polsce – Diesle stanowiły 28% wszystkich sprzedanych samochodów w 2017 roku, a w 2016 roku było to 32% (źródło: http://moto.pl/MotoPL/7,88389,23052749,europejczycy-maja-dosc-diesli-to-juz-nie-zyczenie-ekologow.html). Trudno jednak mówić o końcu samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Nadal chętnie są kupowane i nadal bardzo wiele z nich jeździ po naszych drogach. Szybko to się nie zmieni. Do tego nie można zapominać, że Niemcy wyprzedają na potęgę Diesle, które trafiają głównie do Polski. Według instytutu badawczego Samar, w ciągu ostatnich 12 miesięcy udział aut z silnikiem wysokoprężnym w całym imporcie używanych samochodów wyniósł prawie 43% (źródło: https://www.samar.pl/__/3/3.a/100019/3.sc/11/Sierpie%C5%84-2018–prawie-90-tys–aut.html?locale=pl_PL). Niestety, dla wielu właścicieli Diesli dużym problemem staje się filtr DPF. Przyjrzyjmy mu się bliżej.

Do czego służy filtr DPF?

DPF to skrót od angielskiego wyrażenia Diesel Particulate Filter, co oznacza po prostu filtr cząstek stałych. Po raz pierwszy pojawił się w silnikach Diesla w 1996 roku, ale obowiązkowo jest montowany w samochodach dopiero od 2010 roku. Obecnie każdy nowy samochód, który wyjeżdża z fabryki, musi posiadać filtr DPF. Dzięki temu takie pojazdy mogą spełniać wyśrubowane normy emisji spalin Euro 6. Auta z silnikiem Diesla spalają mniej paliwa niż pojazdy z silnikami benzynowymi, są szybsze, ale przy okazji trują o wiele bardziej niż „benzyniaki”. Silniki wysokoprężne wytwarzają cząstki stałe (PM), które są niezwykle trujące i o tyle niebezpieczne, że bardzo łatwo przedostają się do układu oddechowego człowieka i do układu krwionośnego. Wszystko dlatego, że takie cząstki są bardzo małe. Aby rozwiązać ten problem, producenci samochodów wpadli na pomysł, żeby stosować właśnie filtr DPF.

Jak działa zaawansowany filtr DPF

Taki filtr składa się z ceramicznego korpusu, który chroniony jest przez metalową obudowę. W korpusie znajdują się ułożone równolegle do siebie bardzo małe kanały, które są z jednej strony zamknięte (ułożone naprzemienne). Spaliny przepływają przez kanały, gdzie zatrzymywana jest sadza. Zadaniem filtra DPF jest wychwytywanie nawet bardzo małych cząstek stałych o średnicy od 0,05 do 10 µm. Takie cząstki są następnie wypalane we wnętrzu filtra, co przy okazji wydłuża żywotność DPF. Niestety, bywa, że czasami filtr cząstek stałych po prostu się zapycha.

Zapchany filtr cząstek stałych – przyczyny

Główną przyczyną zapychania filtra DPF jest ograniczanie się jedynie do jazdy po mieście. Dlaczego? Poruszanie się autem głównie po ulicach miasta jest bardzo nieregularne i zakłóca proces wypalania sadzy. Wszystko dlatego, że silnik auta w ruchu miejskim przeważnie nie może osiągnąć temperatury roboczej, a to sprawia, że spaliny przepływające przez DPF również nie mają odpowiedniej temperatury i w rezultacie filtr nie może skutecznie wypalić zgromadzonej sadzy. Za to takiego niebezpieczeństwa nie ma na ogół, gdy samochód często pokonuje dalekie trasy poza miastem.

Filtr DPF przed i po czyszczeniu

Filtr DPF przed i po czyszczeniu

Problemy wynikają ze specyfiki procesu oczyszczania filtra. Po wykryciu, że DPF jest już w połowie zapełniony sadzą komputer auta inicjuje procedurę wypalania cząstek stałych. Odbywa się to poprzez dostarczenie dodatkowej dawki paliwa do filtra, co znacznie podnosi temperaturę spalin (nawet o 350° C). Niestety, w tym czasie samochód musi poruszać się w miarę jednostajnym ruchem bez przystanków i bez wyłączania silnika. Ten ostatni powinien pracować w zakresie 2500-3000 obr./min. W ten sposób należy przejechać nawet 50 km z prędkością około 100 km/h.

Gdy filtr DPF nie jest w stanie wypalić wszystkich cząstek stałych, coraz więcej sadzy odkłada się w jego wnętrzu. To z czasem coraz bardziej ogranicza przepustowość filtra. Warto również dodać, że wtryskiwane do filtra dodatkowe paliwo w nieodpowiednich warunkach (brak jednostajnej jazdy poza miastem) może nie spalić się całe i zmieszać z olejem silnikowym. Co zatem robić, gdy filtr DPF zaczyna się zapychać?

Czyszczenie filtrów DPF

Zapychanie się filtra DPF jest koszmarem wielu właścicieli Diesli. Korzystają na tym nieuczciwe warsztaty samochodowe, które oferują wycinanie DPF. Tacy wątpliwej reputacji mechanicy przekonują właścicieli aut z silnikami wysokoprężnymi, że pozbycie się filtra cząstek stałych skutecznie rozwiąże ich problemy. Nie jest to prawda. Warto zdawać sobie sprawę, że pozbycie się DPF z samochodu jest niezgodne z prawem. Póki co grozi za to mandat w wysokości 500 zł, ale polski rząd planuje w najbliższym czasie znacznie podwyższyć kary za taki proceder i nakładać nawet 5000 zł grzywny za poruszanie się samochodem z wyciętym filtrem DPF. Kierowcy nie powinny się łudzić, że nikt tego nie sprawdzi. Policja urządza co pewien czas specjalne akcje, a funkcjonariusze uzbrojeni w dymomierze kontrolują obecność filtrów.

Urządzenie do czyszczenia filtrów DPF

Zamiast łamać prawo, najlepiej po prostu wyczyścić filtr DPF i cieszyć się dalej sprawnym samochodem, który nie truje nadmiernie środowiska naturalnego. Czyszczenie można przeprowadzić w dobrym serwisie samochodowym, takim jak nasz. Dysponujemy najnowocześniejszą na rynku maszyną produkcji włoskiej, która potrafi czyścić wszelkiego rodzaju filtry cząstek stałych, począwszy od samochodów osobowych, poprzez autobusy, a skończywszy na samochodach ciężarowych (czyścimy także katalizatory). Nie trwa to wcale długo. W przypadku samochodu osobowego potrafimy wyczyścić filtr już w 30 minut, natomiast przy ciężarówkach zabiera to nie więcej niż 60 minut (inne metody oznaczają czekanie od 8 do 24 godzin). Mało tego, nasze urządzenie potrafi od razu przetestować rezultat czyszczenia, a właściciel auta otrzymuje potwierdzenie tego na paragonie. Nasza metoda jest innowacyjna i nie dorównują jej inne sposoby czyszczenia DPF, które są bardziej inwazyjne.

Jeśli zatem chcesz szybko i profesjonalnie wyczyścić filtr cząstek stałych, odwiedź nasz serwis już dziś i ciesz się nadal sprawnym Dieslem. Zapraszamy!

LEAVE A COMMENT

You comment will be published within 24 hours.

UMÓW SIĘ ONLINE

Zyskaj czas i umów się do warsztatu online.

Umów się
Ostatnie porady
Popularne wpisy
O nas

Dzień dobry na blogu Autopasja!

© Copyright 2021 - Autopasja - Warsztat samochodowy Warszawa: Bielany i Białołęka